روح‌الله حجازی: من برای این دولت و آن دولت فیلم نمی‌سازم/ رضا عطاران: امیدوارم روزهای خوب را ببینیم

05:5821۰
نشست خبری فیلم روشن,سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر
روح‌الله حجازی درباره اینکه آیا وضعیت مردم در ۸ سال دولت شبیه به فیلم شما است، گفت: من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند.

به گزارش تسنیم، رسانه‌ها در نوبت اول در برج میلاد به تماشای فیلم جدید روح‌الله حجازی به نام “روشن” نشستند. داستان روشن، مرد میانسال عشق بازیگری است که نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند.

رضا عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری سه نقش اصلی این فیلم سینمایی‌اند. سیامک انصاری در روزی که همه عوامل و حتی سارا بهرامی که به عنوان روایتگر در فیلم “رمانتیسم عماد و طوبا” به آن نشست نرسید خودش را به نشست خبری فیلم “روشن” رساند. 

مشروح این نشست را در ادامه بخوانید:

روح‌الله حجازی در ابتدای این نشست درگذشت علی انصاریان و مهرداد میناوند را تسلیت گفت و افزود: با توجه به شرایط، حضور در کاخ جشنواره برای ما سخت، بود اما به احترام اهالی رسانه حاضر شدیم.

در ادامه جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم “روشن” ضمن تسلیت درگذشت علی انصاریان گفت: من و روح‌الله حجازی در گذشته دور سابقه همکاری با هم را داشتیم و این بار، بعد از خواندن فیلمنامه “روشن” و با توجه به ویژگی‌هایی که داشت، علاقه‌مند شدم که این فیلم را با این کارگردان کار کنم.

رضا عطاران بعد از روح‌الله حجازی کارگردان صحبت‌هایش را با تسلیت گفتن درگذشت انصاریان آغاز کرد. عطاران در ادامه درباره نخستین تجربه بازیگری انصاریان در تلویزیون گفت: اولین کاری که انصاریان در تلویزیون بازی کرد “زیر آسمان شهر” بود که او پذیرفت و همکاری خوبی شکل گرفت و او کارش را همان‌گونه خوب ادامه داد.

این بازیگر در ادامه به نقشش در “روشن”‌ پرداخت و گفت: شخصیت روشن نسبت به فیلمنامه‌های دیگر که خوانده بودم، جای کار داشت و متفاوت از شخصیت‌هایی بود که تا به حال بازی کرده‌ام.  مشابهش هم ندیده بودم که انفعال عجیب و غریبی دارد و دست به یکسری کارها نمی‌زند و دوست دارد با مهربانی کارها را پیش ببرد. سعی می‌کند زندگی ادامه داشته باشد و اگر زندگی برایش مساعد نیست، خودش را از بین می‌برد.

سارا بهرامی دیگر بازیگر این فیلم، در ادامه این نشست درباره تجربه حضور در فیلم “روشن” گفت: من فیلمنامه را دوست داشتم و مشتاق به همکاری با روح‌الله حجازی بودم. حضور رضا عطاران نیز در این فیلم برایم تعیین‌کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم.

حجازی با اشاره به اینکه اگر عطاران نبود این فیلم را نمی‌ساختم، گفت: من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من آن را می‌سازم، چراکه این نقش را برای شما نوشتم و فقط می‌خواهم شما در آن حضور داشته باشی.

نشست خبری فیلم روشن,سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر

حجازی در پاسخ به این سؤال که وضعیت مردم در ۸ سال دولت شبیه به فیلم شما است، گفت: من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند. مسئله من شخصیت “روشن” بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی می‌کنیم، فیلم بسازم. این فیلم بیشتر بعد جامعه‌شناختی دارد و علاقه‌ام موضوعات روانکاوانه است.

کارگردان فیلم “روشن” در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم  مبنی بر اینکه آیا هنوز کارگردان در اتاق تاریک خود باقی مانده و یا عینک او این چنین جامعه را سیاه و تلخ می‌بیند، تأکید کرد: فرم عینک من سیاه است اما شیشه‌هایش روشن است!  من فکر می‌کنم این بار دست بر موضوعی گذاشتم که برای طبقه متوسط جامعه نیست و به سراغ طبقه فرودست جامعه رفتم. در آثار قبلی‌ام بیشتر روی روابط آدم‌ها تمرکز داشتم و در این فیلم به مسائل روانشناختی پرداخته‌ام.

روح‌الله حجازی درباره کمبود اطلاعات در باره شخصیت اصلی فیلم گفت: این اولین فیلم کاراکترمحور من است و به اعتقاد خودم به اندازه کافی به ابعاد مختلف این شخصیت پرداخته‌ام. اگر سراغ مکان‌هایی در جامعه برویم که کمتر دیده شده و اقشار طبقه فرودست را ببینیم، متوجه می‌شویم که رسالت سینما پرداختن به معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. بحث سیاه‌نمایی نیست و ما بایدبه این موضوعات بپردازیم.

وی در پاسخ به این سؤال که شخصیت “روشن” نماد مردم ایران است، گفت: من به دنبال نماد در آثارم نمی‌گردم. پیش‌تر هم می‌گفتند که اگر فیلم تک لوکیشن باشد یعنی نمادی از ایران است. اما اینجا سینما است و این تعابیر محلی از اعراب ندارد. گذر زمان به ما ثابت می‌کند که قضاوت‌های ما درست است یا خیر.

کارگردان فیلم “روشن” درباره اینکه چرا شخصیت روشن بر خلاف نامش تاریک است و آیا این تناقض نیست، گفت: اگر دوربین را به جاهایی از جامعه ببریم که کمتر دیده شده است، آن وقت متوجه می‌شویم تناقض از کجا می‌آید و من فکر می‌کنم سینما وظیفه‌اش این است که آسیب‌ها را منعکس کند.

وی گفت: نباید با عینک جناح‌بندی فیلم را دید، منِ فیلمساز برای این دولت و آن دولت فیلم نمی‌سازم، برای مردمم فیلم می‌سازم. 

حجازی درباره ممیزی موضوع خیانت زنان توسط مسئولان وزارت ارشاد گفت: این سؤال‌ها کمی بودار است. من قواعد و چارچوب‌های مملکتم را می‌دانم، به همین دلیل سعی می‌کنم به یک فرم برسم و دوربینم را جایی بگذارم که بتواند قابل نمایش باشد.

کارگردان فیلم “اتاق تاریک” درباره لباس‌های شخصیت «روشن» در سکانس پایانی گفت: آن لباس، لباس استفاده شده در فیلم «پاریس، تگزاس» است. چون آن شخصیت عشق فیلم است و من ارجاعات زیادی به فیلم‌های سینمایی داده‌ام. 

سرگل لواسانی بازیگر خردسال فیلم هم گفت‌: اولین تجربه سینمایی‌ام بود و در کنار آقای عطاران خیلی به من خوش گذشت و وقتی فیلمبرداری تمام شد، من خیلی گریه کردم. 

حجازی گفت‌: سرگل از میان ۳۰۰- ۴۰۰ بازیگر کودک انتخاب شد و ممنون که پدر و مادرش همراهی کردند. 

نازنین سهامی زاده دیگر بازیگر “روشن” اظهار داشت: این تجربه برایم کلاس درس بود و بسیار آموختم. 

لینک کوتاه
https://sapnaz.ir /?p=10400

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند