مواد غذایی موثر برای پیشگیری از بروز سرطان

03:1427۰

مرجان عجمی همزمان با هفته ملی مبارزه با سرطان در رابطه با ارتباط تغذیه با احتمال بروز و یا پیشگیری از انواع سرطان‌ها، اظهار کرد: سرطان که با رشد غیر نرمال و کنترل نشده سلول‌ها و گاهی حمله آنها به بافت‌های مجاور همراه است توسط برخی ترکیبات بیواکتیو موجود در مواد غذایی می‌تواند ممانعت شود و یا حداقل بروز آن به تاخیر بیفتد.

وی با اشاره به برخی از مواد غذایی موثر در پیشگیری از بروز سرطان، عنوان کرد: کپسایسین که ماده فعال موجود در فلفل است دارای خاصیت سرکوب تومور و ضد سرطانی در مدل‌های ایجاد شده برای سرطان است. این ماده حتی به صورت موضعی در کنار سایر داروها برای کاهش درد و تخفیف علائم استیوآرتریت ممکن است استفاده شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کپسایسین مرگ سلول‌های سرطانی پانکراس را القا می‌کند و یا از تهاجم سلول‌های سرطانی کیسه‌صفرا پیشگیری می‌کند.

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که پس از مصرف خوراکی کپسایسین غلظت آن در کلیه، ریه و روده افزایش زیادی پیدا کرده است، بنابراین احتمالا در این بافت‌ها می‌تواند نقش محافظتی داشته باشد.

وی با اشاره به کاتچین‌ها پلی فنول‌های طبیعی موجود در چای سبز، عنوان کرد: این مواد غذایی خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز می‌توانند حساسیت سلول‌های سرطانی را نسبت به اثر درمان‌های دارویی افزایش دهند و در عین حال می‌توانند سلول‌های غیر سرطانی را از اثرات زیان‌بار اشعه فرابنفش محافظت کنند. 

دکتر عجمی، لیکوپن را یکی دیگر از مواد غذایی موثر دانست و گفت: لیکوپن یکی از کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی، هندوانه و گریپ فروت است و باعث رنگ قرمز این مواد غذایی می‌شود. این ماده در مقابل بسیاری از بدخیمی‌ها از جمله سرطان پروستات اثر محافظتی دارد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: ایزوفلاون‌های موجود در سویا، عدس و لوبیا دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی هستند. از آنجایی که این ایزوفلاوون‌ها به عنوان فیتواستروژن‌ها یا استروژن‌های گیاهی عمل می‌کنند در کاهش علائم شرایط وابسته به هورمون مثل یائسگی نقش دارند. احتمالاً این ماده دارای اثرات محافظتی در مقابل لوسمی، سرطان معده و دارای اثرات محافظتی برای ریه است.

دکتر عجمی همچنین برای ارتقای سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری هایی همچون انواع سرطان‌ها توصیه کرد:

  • یک رژیم غذایی سالم عمدتا بر پایه مواد غذایی گیاهی مصرف کنید.
  • در طول روز حداقل دو و نیم لیوان میوه و سبزی  بخورید.
  • غلات کامل و سبوس دار را جایگزین کربوهیدرات‌های تصفیه شده و ساده کنید.
  • غذاهایی را انتخاب کنید که به کنترل وزن شما کمک کند.
  • انواع گوشت‌های فرآوری شده را محدود کنید.
  • وزن اضافه خود را کاهش دهید و یا حداقل وزن خود را کنترل کنید تا اضافه وزن پیدا نکنید.
  • آب کافی مصرف کنید و سعی کنید در طول هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط داشته باشید
  • و در نهایت با اتخاذ سبک زندگی سالم باعث شوید عادات غذایی سالم در کودکان شما از سنین پایین نهادینه شود.

متخصص تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در پایان با تاکید بر اینکه شیوه غذا خوردن در خانواده یکی از عوامل اثرگذار بر شکل گیری عادات غذایی کودکان است، گفت: افزایش مصرف غذا بیرون از منزل و سپری کردن زمان زیاد در فضای مجازی، بازی‌های کامپیوتری و تبلیغات غذاهای پرکالری بر سبک زندگی اثر گذار بوده و باعث ایجاد عادات غذایی جدید و کم تحرکی در کودکان می‌شود. مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک و سرشار از قندهای تصفیه شده و ساده و در عین حال پر کالری خطر بیماری‌های مزمن غیر واگیر دار از جمله انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه
https://sapnaz.ir /?p=9942

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند